אנו משתדלים יותר
5 בApril 2017
דברים שבין אסטרטגיה צבאית לאסטרטגיה עסקית
5 בApril 2017
הצג הכול
 

הפילוסוף היווני הרקליטס טען שלא ניתן לעבור באותו הנהר פעמיים, זאת משום שהנהר כל הזמן משתנה, ואפילו שינוי קטן הנראה לכאורה כחסר משמעות הנו בעל משמעות רבה. העולם משתנה כל הזמן, בחלק מהדברים בקצב איטי ובלתי מורגש ובחלק מהדברים בקצב מהיר. בעל עסק החפץ באריכות ימים לעסקיו, חייב להתאים הן את עצמו והן את העסק שלו עם השתנות הזמן.

השינוי בעסק:

בעבר היה שגשוג רב לסוכנויות הנסיעות, אולם כיום, האפשרות להזמין כרטיסים בזול באינטרנט אילצה רבים להמציא את עצמם מחדש. כך שבמקום לשווק כרטיסי טיסה בלבד חלקם החלו להתמקצע בתכנון של מסלולים מיוחדים לקהלי יעד שיווקיים ספציפיים, כמו לדתיים או לכנסים אקדמיים. בדומה, גם מעמדם של סוכני הביטוח נפגע עם האפשרות לעשות ביטוחים שונים בחברות הביטוח הגדולות באמצעות הטלפון וללא תיווכו של סוכן ביטוח. כמענה לכך, סוכני ביטוח רבים החלו להציע בנוסף לשרתי הביטוח גם נתבי השקעה ותוכניות חיסכון. מי שלא השתנה עם השתנות המציאות לא שרד, ומי שהשכיל להתבונן קדימה ולהכין את עצמו מבעוד מועד לשינוי העתיד להתרחש, ובמידה מסוימת, אפילו לעצב אותו, פרח. ברם, שינוי אסטרטגי מושכל אינו נעשה בבת אחת, אלא תוך שמירת הקיים ומעבר איטי והדרגתי לקראת החדש. גם בין החורף לקיץ ישנו אביב.

השינוי באישיותו של בעל העסק:

אישיותו של בעל העסק היא המרכיב החשוב ביותר בעסקו וגם עליה להשתנות בהתאם לצרכים המשתנים של העסק והעיתים. בהיבט זה יש לשים לב לשני הדברים הבאים:

  • האדם עצמו משתנה ללא הרף, ובעל עסק חייב להיות ער לשינויים המתחוללים בו ולבחון את עצמו כל העת האם השינויים הללו מקדמים אותו או שמה הם משיגים אותו לאחור. השתקעות בשגרה וחוסר בחינה שלה מחדש, הנה הרסנית הן לעסק והן לאדם כפרט.
  • מאחר ואיש אינו מושלם, תמיד ישנם שינויים שאיש העסקים חייב לבצעם בתוכו בכדי להצליח. איש עסקים נבון ער לחסרונות שבו ובא לתקנם.

השינויים שבעל עסק צריך לבצע באישיותו קשים לאין ערוך מהשינויים בעסק, והתהליכים שיש לעוברם בכדי שיהיו שורשיים ועמוקים, מייגעים וארוכים. בכדי לבצע את אותם שינויים הכרחיים, ראשית כל יש לשנות את ההתנהגות ואופני הפעולה בהתאם לנדרש: לקבוע נהלי התנהגות, מקרים ותגובות, ונהלי ביקורת –עצמית. כלים אלה יעזרו לאיש העסקים לחולל שינוי מהותי באישיותו, כפי שנאמר בספר החינוך (מצווה ט"ז): "כי אחרי הפעולות נמשכים הלבבות".

לורנס ס' סמית, גיאוגרף ואיש מדע, כתב ספר בו הוא חוזה כיצד יראה העולם בעתיד. יש בדבריו לקח גם לאיש העסקים הצופה את פני העתיד ("העולם בשנת 2050, עמ' 21):

"מדוע בכלל לערוך תחזיות על בצפוי בעוד עשרים שנה? כדי לתאר לעצמנו את העולם בשנת 2050, עלינו לחקור בעיון את מה שקורה היום ולהבין את הסיבות לכך. אם נכפה על עצמנו לאמץ ראיה ארוכת תווך, נוכל לזהות גורמים שנראים מועילים בתווך הקרוב, אך מובילים לתוצאות הרסניות בתווך הארוך, ולהפך... אני לא מאמין שהעתיד קבוע מראש: הרבה ממה שיקרה או לא יקרה בעוד ארבעים שנה תלוי במה שיעשה או לא יעשה בזמן שבין ההווה למועד הזה".

לאמור, בכדי שעסק יאריך ימים, עליו לנסות לחזות מראש את השינויים שיהיה עליו לעשות, ולהתחיל, לאט ובמדורג, כבר לעשותם – זהו הסוד של עסקים השורדים דורות!